Erna
Schmidt? Who is Erna Schmidt? Rock'n'Roll
has come of age but is still crazy enough to write stories like this one.
In early 1998, Gerhard Taufer, a Krautrock fan from Nuremberg, called Wolfgang
Mathias after having spent a lot of time trying to get hold of his phone
number. He wanted to know if Wolfgang had once been a member of Erna Schmidt
and if he still had tapes of that group. Wolfgang didn't, but he remembered
that an old friend of his, Günther Nubert had recorded a lot of the band's
gigs at the time and that he was still in possession of an incredible 20 hours
of live music of the band. All band members involved eventually agreed to publishing a CD on the Garden
of Delights label.
R&B Corporation was formed in
Schwäbisch Gmünd near Stuttgart in 1963 or 1964. They were playing so-called beat
music. In early 1965, a lanky guy, Hubert Stytz, joined the band, using
his Fender guitar to open up the road towards blues rock. Although the majority
of the audience were interested in dancing to Bee Gees and Beatles music,
R&B Corporation adopted distored guitar sounds to open
new frontiers of improvisation. Soon they became known in southern Germany.
In 1967, Walter Laible joined the band. Occasionally, a brass section
with Dieter Seelow and Günther Reger took part in sessions. Furthermore,
R&B Corporation played support to famous bands such as Alexis Korner or Procol Harum.
The time was ready for a change of the band's
name to Erna Schmidt. The name was funny and quite fitting for the new
upcoming Krautrock movement. Musical progress was made as well, with the band
concentrating on writing its own music and lyrics. Hartmut Mau, part of
a circle of musicians around Hellmut Hattler, who were about to found Kraan,
also joined the band.
As if by miracle, the band got into contact with the Count
of Metternich, who offered them his country mansion Wintrup as a domicile. The
road towards a professional career seemed to be open, and the first TV
appearance came in the spring of 1971 in "Talentschuppen", a
very important gig on ARD, Germany's first TV channel. Professional studio
recordings for "Pop Shop" followed, a programme produced by
the regional network Südwestfunk Baden-Baden. Gigs all over Germany, including
Berlin's legendary Quartier Latin, were the result of the band's success.
Rolf-Ulrich Kaiser of the OHR label offered the band their first recording
contract - it was never performed. Hartmut Mau didn't want to become a professional musician and left the band,
dozens of flute players were auditioned, but nobody met their expectations and
things fell apart. Gradually, doubts about their musical concept began to
increase. Erna Schmidt disbanded in the spring of 1972. (Joe Bauer, translation by M. Thun)
Erna Schmidt? Wer ist das? Der Rock 'n' Roll ist in die Jahre gekommen,
aber immer noch verrückt genug, um Geschichten wie diese zu schreiben.
Anfang 1998 meldetet sich Gerhard Taufer, ein Krautrockfan aus Nürnberg, bei Wolfgang
Mathias. Über etliche Umwege hatte er Wolfgangs Telefonnummer erfahren. Er
wollte wissen, ob Wolfgang einst Mitglied von Erna Schmidt gewesen sei
und ob er noch Aufnahmen dieser Gruppe besitze. Wolfgang besaß zwar keine,
erinnerte sich aber daran, daß ein alter Freund, Günther Nubert, damals etliche
Auftritte der Band mitgeschnitten und sage und schreibe 20 Stunden Live-Musik
aufbewahrt hatte. Alle damals beteiligten Musiker stimmten der Veröffentlichung einer CD
durch das Label Garden of Delights zu.
Die R&B Corporation war 1963 oder 64 in Schwäbisch Gmünd
nahe Stuttgart gegründet worden. Es ging um sogenannte Beatmusik. Anfang 1965
schloss sich ein schlaksiger Kerl der Gruppe an, Hubert Stytz. Er lenkte
die Band mit seiner Fender Richtung Bluesrock. Während der Grossteil des
Publikums zu gecoverten Songs der Bee Gees, Beatles usw. schwoften wollte,
scherte die R&B Coporation mit verzerrten Gitarren-Sounds ins Freiland
der Improvisationen aus. Bald wurden sie in ganz Süddeutschland bekannt.
1967 stieg Walter Laible als Bassist ein. Immer öfter gab es Sessions
mit befreundeten Musikern, wie die Bläser Dieter Seelow und Günther Reger.
Ausserdem spielte die R&B Corporation im Vorprogramm damals
berühmter Künstler wie Alexis Korner oder Procol Harum.
Die Band war jetzt reif für einen deutschen Namen: Erna Schmidt. Der
Name galt als witzig und paßte in die aufkommende Krautrocklandschaft. Auch
musikalisch ging es vorwärts: Erna Schmidt konzentrierte sich auf eigene Themen
und Kompositionen. Hartmut Mau kam aus dem Kreis der Musiker um Hellmut
Hattler, die gerade dabei waren, Kraan zu gründen, hinzu.
Wie durch
ein Wunder kam die Gruppe in Kontakt mit dem Grafen von Metternich, der ihr
sein unbewohntes Weidegut Wintrup kostenlos als Domizil anbot. Der Weg zur
Profilaufbahn schien frei. Im Frührjahr 1971 der erste Auftritt in der
TV-Sendung "Talentschuppen" (ARD), danach professionelle
Studioaufnahmen für den Pop Shop des ehemaligen Südwestfunks
Baden-Baden. Es folgten mehrere Gigs in ganz Deutschland, unter anderem im
legendären Berliner Quartier Latin.
Rolf-Ulrich Kaiser vom OHR-Label hatte Erna Schmidt einen Plattenvertrag
angeboten, den ersten - er wurde nie erfüllt. Hartmut Mau wollte nicht
professionell als Musiker arbeiten und stieg aus, Dutzende von Flötisten wurden
getestet, keiner erfüllte die Erwartungen. Langsam wuchsen auch Zweifel am
musikalischen Konzept. Im Frühjahr 1972 wurde Erna Schmidt aufgelöst. (Joe Bauer)